söndag 6 oktober 2013

Förbundsmöte


Växjö
Denna stad som växt mycket sedan 70-talet och om jag minns rätt var liten och utan högskola.
Nu finns det både stora hotell och universitet . När jag nu var där i helgen så hade jag förmånen att få bo på ett flott hotell.
Förbundsmötet inleddes  bl a med att vi fick lyssna till en bosnisk kör och ´den bosniska kvinnan som satt mittemot mig fick tårar i ögonen när hon fick höra musik från sitt hemland. Jag tänkte på hur svårt det skulle vara att behöva fly och ingen vet vem Evert Taube eller Lars Winnerbäck var för några, inte känna till våra allsånger !  Har inte förstått det till fullo innan.
Mycket bra seminarier under bägge dagarna och nu gäller det bara att komma ihåg allt man fått instoppat i sig vilket inte blir lätt.  Tur att man har kamrater omkring sig med bättre minne än mitt.
Intressant var sista passet där det lovades att vi skulle få fråga vår Hövding om vad vi ville.
Hövdingen  svarade ingående på de frågor som ställdes vilket innebar att frågan tog 2 minuter och svaren närmre 10.   Det är ett bra sätt att få tiden att gå och minimera antalet frågor. Ibland svarade vice hövdingen, och hans svar var ganska långa de också, men storhövdingen ansåg sig varje gång behöva komplettera vice hövdingens svar. Dessutom hölls det en inledning som tog en kvart.
Detta är också ett sätt att handskas med den demokratiska frågestunden.

Just nu finns det mycket upprörda känslor pga  att förbundsstyrelsen vill göra en omfattande förändring och förändring är alltid svårt sägs det.
Hövdingen är en person som vill utveckla och gå framåt och jag tror att det är en orsak till att han blev utsedd till Hövding  och vi var glada för de sidorna hos honom -
men nu när vi drabbas av hans framåtanda så bromsar vi allt vad vi kan.
Det är inte lätt i livet.
Har inte en aning om vad som hänt i stora världen men det får jag ta mig an imorgon.

Borta bra men hemma bäst

1 kommentar:

staM sa...

Värre än så.
Jag tror med stor säkerhet mig veta att högskolan numera är uppgraderad till Universitet och ligger under Linnéuniversitetet Kalmar.