söndag 1 september 2013

Erbjudande


Förbannad
Idag söndag öppnade jag det blåa vackra reklamkuvert där det med stora bokstäver stod personligt  erbjudande . Mina förväntningar var att jag skulle bli erbjuden en grill, sockar eller något undergörande vitaminpreparat.
Inget sådant var det utan jag fick veta att jag kan beställa vin direkt via nätet och få hem det med posten.  Dessutom kan jag prenumerera så att mitt vinförråd aldrig blir tomt och första frakten blir jag bjuden på.  Visst är det många som klarar att hantera alkohol men de 10procent som inte klarar av det får en fin hjälp att förstöra sitt liv. De som är i riskzonen får en unik möjlighet att utveckla sitt beroende.  Om det handlat om tobak eller att ta ett lån  så skulle det blivit stort hallå i media men vin är helt okej fast vi vet konsekvenserna. Tydligt är att vi i vårt samhälle ska vara solidariska mot dem som inte klarar att sköta ekonomin och begränsa tobaksbruket men inte med dem som har svårigheter att dricka för mycket.
Förbannad på Media  som nu när Lundsbergsskolan stängt lyfter fram elever som trivts bra och älskar sin skola. Under våren har den ena hemska incidenten efter den andra inträffat och inte har jag märkt att media intervjuat några  elever som älskar sin skola då.  Det borde man väl gjort tidigare och jag instämmer i kommentaren från politism.se att om det varit en vanlig skola skulle man frågat efter föräldraransvaret vilket inte hörts någonting om nu.

Funderar över världspolitiken.
Syrien har betett sig för djäv.....  genom att använda kemiska stridsmedel
Frågan är  ska de straffas för det och vad leder det till?
Hur ska vår värld ha det med världspoliser?
varför har man inte ingripit tidigare i Syrien där människor plågats?
När är det rätt att ingripa i ett annat land pga att regimen utsätter medborgarna för ett oerhört starkt lidande?
Ingriper världspolisen bara när det härjade landet har rikedomar som man vill lägga beslag på?

jag har  inga svar.

Igår var en vacker dag  ute på Hemsön med föreningsaktiviteter.
Innehållet var mestadels bra, Visserligen förekommer lite felaktid särskrivning på offentliga papper
men även det kunde vara mycket värre.
Det behövs en pågående studiecirkel om särskrivning eller ej . Den kan även innehålla de nya förkortningar som används framförallt på sms.

Ha det  Nu far jag norrut

2 kommentarer:

Mats D sa...

Instämmer i din förbannelse över vinreklamen direkt till dörren. Det är nog inte bara 10% SOM FÅR PROBLEM. Jag tänker också på alla damer som inte behöver skämmas över att gå på Systembolaget och köpa en BaginBox.
Vad gäller Lundsbrunn så kan det i och för sig kännas fel att dra alla över en kam, men tidigare problem som varit visar att skolan och styrelsen inte tagit abnota och därför en stängning. Men det förekommer på andra skolor också. Såg i morgonnewsen att på Mitt Universitet startar nollningen kommande vecka. Nu kanske det är lite enklare nollning, eftersom att det för någraår sedan var upp till debatt i media.
Vad gäller Syrianska regimen så skall de oskadliggöras med samma medel som de använt på sina motståndare. Nu måste Norden ställa upp och ta emot flyktingarna från Syrien.

Rusan sa...

Angående Lundsbrunn så håller jag med om att samma sak förekommer på fler skolor och de bör också få krav på sig om ledningen inte gör något åt situationen