tisdag 29 januari 2013

Möten


  Man
kan fundera över hur olika möten kan vara . Jag menar föreningsmöten och har redan i år hunnit med några stycken.

Några lyssnar man mer noga på än andra. Några pratar mycket och några nästan ingenting.
En persons närvaro eller frånvaro kan påverka i vilken riktning resonemanget går och hur stämningen blir.   Det betyder inte att stämningen behöver bli sämre bara annorlunda.
Har de som man lyssnar mer noga på större makt än övriga mötesdeltagare eller är de klokare än de övriga?
Säkerligen intar vi, medvetet eller omedvetet, vissa roller under sammankomsterna och jag undrar om de alltid speglar de roller vi har i andra sammanhang.  T ex om man har en chefsposition på sitt jobb, klarar man då av att någon annan är ledaren, ordförande på mötet? ( Personligen har jag upplevt både och.) 

Någon gång ska jag bara sätta mig vid sidan om och iakkta mötesdeltagarna fast det klarar jag nog inte eftersom jag ofta blir engagerad och har en massa (bra och mindre bra) åsikter om det ena och det andra,


1 kommentar:

Mexico Alfa Tango Sierra sa...

Mycket intressant fundering du avger. Klart är att det finns minst tio olika typer av personer runt ett styrelse eller personalmötesord, för att inte tala om deltagare i en studiegrupp. Samma person kan ha olika förhållande beroende på situation och miljö. Pratande eller lyssnande. VAd gäller chefstjänstemans initiativ beror nog det på vilken kraft en styrelse har. En svag styrelse och ordförande så tar chefen "för sig" och styr verksamheten ordentligt. Detta förhållningssätt kan bero på vad chefen vill med företaget, att de skall få framgångar eller skall vara "förvaltande".