torsdag 28 mars 2013

Borgligt


Igår
var jag på begravning i Skönsmokapellet.  Det var en borgelig begravning vilket jag aldrig varit på förut.   Den enda borgeliga begravning jag känner till är Palmes men den var storstilad och kan nog inte räknas Såg den på tv gkorde jag. Minns att jag var på en kurs för cirkelledare och vi alla satt inklämda och lyssnade på Arja Saionami.
Den jag var på igår var mindre i omfattning men vacker med ett fint broderat bårtäcke.  Jag blev förvånad över att kyrkanupplät sitt kapell till begravningen men det är bra tycker jag.
Altaret var tomt och inga kors syntes till.
Kistan var täckt med ett vackert broderat bårtäcke.  Tänk vad bårtäcke är en bra uppfinning som från början är avsedd för att kistan inte ska vara tom om man är fattig och inte har råd med blommor och krans.   I dagens samhälle är det näst intill förbjudet åtminstone anses det omoraliskt att vara så fattig men jag tror att den fattigdomen ökar eftersom klass och löneskillnaderna ökar.
Jag tänkte på alla syföreningar, alla duktiga tanter som lagt ned tid och omsorg på att skapa dessa bårtäcken. Oerhört imponerande och kräver nog en sorts tålamod som jag inte har.
Mina tankar kring min svärmor var inte så många. Jag har bara träffat henne sen hon blev dement så jag har aldrig lårt känna den "sanna"  Svea även om jag hört lite om henne. Träffat henne några gånger har jag gjort och förstått att hon var en bra mamma till sina 6 barn.

En mycket fin dikt lästes som heter Till låns skriven av Christina någonting, Björklunnd tror jag.

Slutorden var "med vördsamhet och stor tacksamhet lämnar vi dig till gravens vila.

Att säga adjö till någon som betytt mycket för en är en avslutning  på den relationen som jag tror att jag inte är den enda som behöver.

Nu önskar jag alla God Sömn,  Glad Påsk  och ett gott liv så länge vi får vara med här på jorden

Inga kommentarer: