tisdag 25 juni 2013

Kongress

Kongres
eller heter det konferens eller förbundsmöte ?
Jag vet inte riktigt och ska kolla vad som är skillnad mellan konferens och kongress.
Har firat midsommar tillsammans med ett stort gäng blåbandister från hela Sverige där vi haft riksmöte (heter det så kanske?)
Karlskoga var platsen och det jag hann se av  denna värmländska stad var bussssstationen,  folkhögskolan hembygdsgården och kyrkan Kyrkan var mycket vacker och härstammade delviss från 1500 och dels från 1600-talet.   Den är värd ett besök om man har vägaran förbi.
Kongresssen  var det och det som var mycket ovanligt och nog aldrig hänt  tidigare på någon kongress i någon organisation .  Jo sså här var det  Centralsstyrelsen hade föreslagit att sänka medlemsavgiften med 50 kr alltså från 250 till 200 kr per år  men helt otroligt för majoriteten av ombuden ville inte sänka utan behålla avgift på 250 kr..  Bra tycker jag men tänker på alla heta disskussioner som var för 2 år sedan när medlemsavgiften höjdes .   Detta måste vara en historisk händelse !
 Glad att jag fick vara med på kongressen och glad för att jag hade sällskap från min hemförening vilket också är ovanligt .
Efter några dagars vila och trevligt umgänge med en av mina bästa vänner i staden Skövde är jag nu åter pigg (kan ni väl tro på)  och beredd att delta i nästa kongress som är mer storslagen.
 Bokningssidorna inför de olika kongresserna var väldigt olika uppbyggda och Blåbandets sida var mycket tydlig och enkel till skillnad mot IOGT_NTOs som var mycket otydligare.
Blåbandskongressen 2015 blir på "min" älskade folkhögskola Helliden.
Övrig info kan ni läsa på Blåbandets hemsida och kommer även muntligt.
Snart  sitter de flesta svenskar och lyssnar på Allsång på Skansen .
Jag ska ta mig en kopp kaffe ta med den upp till hotellets  terass gå in på mitt rum hämta en bok och en cigg och sätta mig  där och njuta.
Även idag kopplar jag bort från världen och nyheterna.  Får se om jag skärper mig imorgon

Ha det
Ha det

1 kommentar:

Mats D sa...

Kongress eller årsmöte?
Eller heter det riksmöte, förbundsårsmöte, förbundsmöte, konvent eller...
Nåväl du var på Blåbandets rikskonferens och är nu på IOGT-NTO kongress. Det är nog stadgans benämning som styr, men syftet är detsamma. I vart fall är det förmodligen flera funktioner som styr medlemsavgiften.
- skall det vara lättare att värva om avgiften är lägre
- behöver organisationen mera pengar till sin verksamhet
-kräver statsmakten att organisationen har en avgift.
Men i det aktuella fallet, så bedömer antligen ombuden att det inte går att värva fler medlemmar trots att avgiften sänks. (Vilket antagligen Centralstyrelsen menar)
Nu var ombuden klokare och man behåller volymen pengar till orga-nisationen.