söndag 10 februari 2013

´Hej


Befann
mig på Tågresa  och upptäckte till min förvåning och stora förskräckelse att jag glömt mobilen hemma.
Insåg att jag inte kunde något av de telefonnummer jag behövde utantill.  För så där 10 år sen hade jag kunnat rabbla de flesta av mina kamraters nummer i huvudet men nu när det är så praktiskt ordnat
med att vi bara behöver trycka på kontakter och sen ringa så kan jag nästan inget av dem.
Ett beroende av mobilen har skapats.  Konsekvensen blir att vara ordentlig och skriva in dem i almanackan men det skulle inte förvåna mig om jag någon gång i framtiden lyckas med att glömma både almanacka och mobilen.
Har också varit på möte idag och ämnet barnfattigdom kom på tal.   Detta begrepp som efter Uppdrags granskning har blivit ett populärt ämne. Visst det är viktigt att lyfta upp problemet men jag väntar på en ordentlig genomlysning av begreppet.  Är man inte fattig i Sverige om man får mat varje dag men mamma och/eller pappa inte får tillräcklig mat?   Nej då blir det vuxenfattigdom.
Hur är det om skorna går sönder och man får tejpa ihop dem tills nästa lön kommer? Barnen som går med tejpade skor får skämmas.   Hur är det om man måste vara hemma hela sommaren utan att kunna göra någonting?  Det kan kosta mycket att gå in på ett bad.
Jag är tacksam för att jag inte är fattig just nü men skulle inte tacka nej till en miljonvinst inte heller till 100 000 kr.
´Önskar er som sover sköna drömmar och god natt till de som är på väg i säng

Inga kommentarer: